Creatieve communicatie
Creatieve communicatie
Op basisschool Park16Hoven vinden wij het belangrijk dat kinderen zich sociaal- en emotioneel ontwikkelen als een zelfstandig individu dat inzicht heeft in zijn/haar eigen emoties en sociale interactie. Om dit te bereiken geven wij creatieve communicatie lessen in groep 1 t/m 8 en willen wij daarbij het volgende bereiken:
- zelfontplooiing en zelfinzicht door creatieve expressie en communicatie
- ieder kind kunstenaar laten zijn en het beeldend vermogen ontwikkelen
- nieuwe tekenvaardigheden en meer zelfexpressie
- tekentaal koppelen aan leermethodes, waardoor leren leuker wordt en beide hersenhelften aangesproken worden
- via het tekenen de sensomotoriek ontwikkelen
- sociale vaardigheden aanleren door samen te tekenen
- groepsklimaat verrijken
- sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen
- het lichaam betrekken bij de verbeelding en fantasie
- het kunnen lezen van de tekentaal
- tekenen als uitgangspunt van gesprek en als bron van informatie
Individuele vaardigheden (eigenheid, karakter, van binnenuit):
- zelfvertrouwen
- weerbaarheid (ook leren incasseren)
- assertiviteit
- emoties (her)kennen, tonen
- fantasie ontwikkelen
Sociale vaardigheden (samen met anderen):
- samenwerken door samen te tekenen; ook leren leiden en volgen
- communicatie: kringgesprekken, praten over de tekening, luisteren,
- vragen stellen
- reflecteren op het tekenproces
- leren uitwisselen; complimenten geven maar ook leren grenzen aan te geven
- elkaars tekenwerk bekijken
Psychologische vaardigheden:
- bewust worden van en omgaan met emoties en gevoelens
- bewust worden van je wil maar ook van die van de ander
- omgaan met ruzie, pesten
- rouw en verlies
- begrijpen
- keuzes maken
Leerprocessen:
- hersensynchronisatie en – coördinatie; ontwikkeling van beide hersenhelften
- creatieve expressie en ondersteuning bij leertaken
- leren en beleven koppelen