Creatieve communicatie

Creatieve communicatie  

 

Op basisschool Park16Hoven vinden wij het belangrijk dat kinderen zich sociaal- en emotioneel ontwikkelen als een zelfstandig individu dat inzicht heeft in zijn/haar eigen emoties en sociale interactie. Om dit te bereiken geven wij creatieve communicatie lessen in groep 1 t/m 8 en willen wij daarbij het volgende bereiken:
  • zelfontplooiing en zelfinzicht door creatieve expressie en communicatie
  • ieder kind kunstenaar laten zijn en het beeldend vermogen ontwikkelen
  • nieuwe tekenvaardigheden en meer zelfexpressie
  • tekentaal koppelen aan leermethodes, waardoor leren leuker wordt en beide hersenhelften aangesproken worden
  • via het tekenen de sensomotoriek ontwikkelen
  • sociale vaardigheden aanleren door samen te tekenen
  • groepsklimaat verrijken
  • sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen
  • het lichaam betrekken bij de verbeelding en fantasie
  • het kunnen lezen van de tekentaal
  • tekenen als uitgangspunt van gesprek en als bron van informatie

Individuele vaardigheden (eigenheid, karakter, van binnenuit):
  • zelfvertrouwen
  • weerbaarheid (ook leren incasseren)
  • assertiviteit
  • emoties (her)kennen, tonen
  • fantasie ontwikkelen

Sociale vaardigheden (samen met anderen):
  • samenwerken door samen te tekenen; ook leren leiden en volgen
  • communicatie: kringgesprekken, praten over de tekening, luisteren,
  • vragen stellen
  • reflecteren op het tekenproces
  • leren uitwisselen; complimenten geven maar ook leren grenzen aan te geven
  • elkaars tekenwerk bekijken
 
Psychologische vaardigheden:
  • bewust worden van en omgaan met emoties en gevoelens
  • bewust worden van je wil maar ook van die van de ander
  • omgaan met ruzie, pesten
  • rouw en verlies
  • begrijpen
  • keuzes maken

Leerprocessen:
  • hersensynchronisatie en – coördinatie; ontwikkeling van beide hersenhelften
  • creatieve expressie en ondersteuning bij leertaken
  • leren en beleven koppelen